Mechanica

Domein STEM (BSO)

Wat?

De studierichting Mechanica is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.

In de tweede graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken en (de)montagetechnieken … komen aan bod.

In deze richting brengen we je ook Auto & Elektriciteit bij. Met deze bijkomende kennis en vaardigheden bereiden we je nog extra voor op Duaal Auto en Automechanica en Brom- en Elektrische fietsen.

Bedoeling in de 2e graad is kennismaken met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…

Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).

Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.

Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…

En natuurlijk krijg je ook een duidelijk beeld van wat er in de derde graad van jou wordt verwacht in verband met automechanica en elektricteit bij wagens. Als je onze streek kent, dan weet je dat er veel garages in de buurt zijn. Deze vorming geeft je tal van mogelijkheden in knelpuntberoepen. Indien je succesvol bent bij ons, dan heb je zeker werk, maar niet zomaar werk, heel interessant werk.

Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen. Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.

Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek.

Clusters

De overheid legt de scholen kwaliteitsnormen op in de vorm van eindtermen. Dit zijn minimumdoelen die de leerlingen moeten behalen op het einde van de tweede graad. We spreken voornamelijk van clusters van eindtermen die dan weer worden vertaald in vakken. Sommige eindtermen kunnen in meer dan een cluster en dus in meerdere vakken worden aangeboden.

De eindtermen van de basisvorming zijn dezelfde als die van ieder andere richting (kso, tso) van de Arbeidsmarkt. Je wordt voorbereid op de arbeidsmarkt, maar je kan later ook een graduaatsopleiding volgen. In de tweede graad heeft elke richting ook de specifieke vorming. Voor deze specifieke vorming worden specifieke eindtermen ontwikkeld.

LBV

Als gemeentelijke secundaire school zijn we openbaar onderwijs en bijgevolg pluralistisch. Binnen onze levensbeschouwelijke vakken bieden we niet-confessionele zedenleer en de officieel erkende godsdiensten aan.

Mens en Maatschappij

Het vak Project Algemene Vakken (PAV) combineert verschillende vakken, waaronder maatschappelijke vorming, natuurwetenschappen, Nederlands, wiskunde en techniek. In PAV werk je aan kleine maar heel afwisselende projecten. Er komen heel wat onderwerpen aan bod en we leren de leerlingen vaardigheden bij waardoor ze zich voorbereiden op actief burgerschap en een succesvolle deelname aan de samenleving. Binnen het vak Lichamelijke Opvoeding wordt bijkomend aandacht besteed aan hygiëne, EHBO, voeding en dergelijke meer. Kortom beweging en gezondheid.

Talen

Talen zijn steeds belangrijk geweest en zullen dit ook blijven. Nederlands komt aan bod in het vak PAV. In onze streek zo dicht bij Brussel, wordt er ook Frans en Engels gesproken. Om vlotter met deze mensen te spreken, leren we deze talen te gebruiken. Maar het is ook goed meegenomen als we in het buitenland op reis zijn.

STEM basisvorming

In het ons pedagogisch project kan je lezen dat we jou de 21st Century Skills willen aanbrengen. Dit is eigenlijk de rode draad doorheen de ganse vorming, zowel de basisvorming als de specifieke vorming, maar vooral bij deze laatste.

    Specifieke vorming

    In de specifieke vorming komen de volgende vakken aan bod:

    • Technisch tekenen TV
    • Lassen - constructie PV/TV
    • Mechanische vormgeving PV
    • Mechanische vormgeving TV
    • Auto+ PV/TV

    Lessentabel (32/32 uren)

    Hieronder vind je de lessentabel terug, gegroepeerd per cluster. Je kan de volledige lessentabel van 3ME/4ME hier downloaden (in pdf).

    Specifieke vorming

    Vakken 3de 4de
    Technisch tekenen TV 1 1
    Lassen - constructie PV/TV 3 3
    Mechanische vormgeving PV 8 8
    Mechanische vormgeving TV 2 2
    Auto+ PV/TV 6 6

    Cluster LBV

    Vakken 3de 4de
    LBV 2 2

    Cluster Mens en Maatschappij

    Vakken 3de 4de
    Project algemene vakken 5 5
    Lichamelijke opvoeding 2 2

    Cluster Talen

    Vakken 3de 4de
    Frans 2 1
    Engels 1 2