Decor & Etalage
Domein Kunst & Creatie (KSO)
Wat?
Ben je geboeid door grafische en visuele elementen voor commerciële of informatieve doeleinden? Zie je jezelf het concept van een organisatie of merk visualiseren en realiseren? Heb je creatieve ideeën om commerciële en publieke ruimtes te voorzien van decors, displays en inrichting? Heb je oog voor trends en voeling met kleuren, materialen en texturen? Heb je zin om 2D- en 3D- ontwerpen voor presentaties, beurzen, tentoonstellingen, evenementen en winkelinterieurs te ontwikkelen?
De studierichting Decor en Etalage wisselt een brede algemene vorming af met beroepsgerichte praktijk. Je ontwikkelt de vaardigheden en technische kennis die je nodig hebt in de wereld van commerciële ruimtelijke vormgeving. Je groeit in het omzetten van ideeën van opdrachtgevers naar uitvoerbare en eigentijdse projecten. Daarvoor volg je trends, doelgroepen en actualiteit. Je verwerft ook theoretische kennis van de reclamewereld, marketing en presentatietechnieken.
Je leert specifieke technieken voor grafische toepassingen zoals logo’s en affiches en voor ruimtelijke presentaties zoals decors en displays.
Deze studierichting is een praktische voorbereiding op beroepen in de etalage-, decoratie- en publiciteitssector.
Clusters
De overheid legt de scholen kwaliteitsnormen op in de vorm van eindtermen. Dit zijn minimumdoelen die de leerlingen moeten behalen op het einde van de tweede graad. We spreken voornamelijk van clusters van eindtermen die dan weer worden vertaald in vakken. Sommige eindtermen kunnen in meer dan een cluster en dus in meerdere vakken worden aangeboden.
De eindtermen van de basisvorming zijn dezelfde als die van ieder andere richting (kso, tso) van de Arbeidsmarkt. Je wordt voorbereid op de arbeidsmarkt, maar je kan later ook een graduaatsopleiding volgen. In de tweede graad heeft elke richting ook de specifieke vorming. Voor deze specifieke vorming worden specifieke eindtermen ontwikkeld.
LBV
Als gemeentelijke secundaire school zijn we openbaar onderwijs en bijgevolg pluralistisch. Binnen onze levensbeschouwelijke vakken bieden we niet-confessionele zedenleer en de officieel erkende godsdiensten aan.
Mens en Maatschappij
Het vak Project Algemene Vakken (PAV) combineert verschillende vakken, waaronder maatschappelijke vorming, natuurwetenschappen, Nederlands, wiskunde en techniek. In PAV werk je aan kleine maar heel afwisselende projecten. Er komen heel wat onderwerpen aan bod en we leren de leerlingen vaardigheden bij waardoor ze zich voorbereiden op actief burgerschap en een succesvolle deelname aan de samenleving. Binnen het vak Lichamelijke Opvoeding wordt bijkomend aandacht besteed aan hygiëne, EHBO, voeding en dergelijke meer. Kortom beweging en gezondheid.
Talen
Talen zijn steeds belangrijk geweest en zullen dit ook blijven. Nederlands komt aan bod in het vak PAV. In onze streek zo dicht bij Brussel, wordt er ook Frans en Engels gesproken. Om vlotter met deze mensen te spreken, leren we deze talen te gebruiken. Maar het is ook goed meegenomen als we in het buitenland op reis zijn.
STEM basisvorming
In het ons pedagogisch project kan je lezen dat we jou de 21st Century Skills willen aanbrengen. Dit is eigenlijk de rode draad doorheen de ganse vorming, zowel de basisvorming als de specifieke vorming, maar vooral bij deze laatste.
Specifieke vorming
In de specifieke vorming komen de volgende vakken aan bod:
- Artistieke creatie
- Kunstbeschouwing
- Grafische technieken
- Beeldende vorming
Lessentabel (32/32 uren)
Hieronder vind je de lessentabel terug, gegroepeerd per cluster. Je kan de volledige lessentabel van 3DE/4DE hier downloaden (in pdf).
Specifieke vorming
Vakken | 3de | 4de |
---|---|---|
Artistieke creatie | 4 | 4 |
Kunstbeschouwing | 2 | 2 |
Grafische technieken | 7 | 7 |
Beeldende vorming | 7 | 7 |
Cluster LBV
Vakken | 3de | 4de |
---|---|---|
LBV | 2 | 2 |
Cluster Mens en Maatschappij
Vakken | 3de | 4de |
---|---|---|
Project algemene vakken | 5 | 5 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Cluster Talen
Vakken | 3de | 4de |
---|---|---|
Frans | 2 | 1 |
Engels | 1 | 2 |